Fundamenty

KORCZAK, ks. TWARDOWSKI, JUUL. 8 cytatów o dzieciach, które warto znać

Inspirują, nauczają, zmuszają do refleksji. Wielu autorów i twórców, którzy zajmują bądź zajmowali się w swoim życiu dziećmi, często trafia do nas w postaci grafik czy obrazków z cytatem. Trudno się z nimi nie zgadzać, bo w większości przypadków ich wypowiedzi i przemyślenia trafiają w sedno. W punkt. Przypominają, bądź wskazują nam po raz pierwszy, prawdę o życiu, dziecku, wychowaniu, relacji z najmłodszymi i niesamowitej roli, jaką pełnimy jako rodzice. 

Postanowiłem zestawić kilka cytatów autorów, którzy są mi bliscy, a których łączy jedno – świadomość tego jak WIELKIM małym człowiekiem jest dziecko. Trzy osoby, żyjące w tak różnych czasach, a mówiące tak podobnym językiem – Janusz Korczak, ks. Jan Twardowsk i Jesper Juul.

 

Ks. Jan Twardowski (1915 – 2006)

Autor słynnego wiersza Spieszmy się. Najbardziej lubił pisać dla dzieci. Prostym, obrazowym językiem mówił o zwyczajnym świecie: o kwiatach, drzewach, świętach, wakacjach. Ze zrozumieniem patrzył na ludzkie słabości, nikogo nie oceniał ani nie potępiał. Ukazywał źródło nadziei, które wciąż warto odkrywać.

W jednym z wywiadów powiedział:

Fascynuje mnie dziecięcy sposób patrzenia. Dziecko jest pełne ufności do świata. Ma bowiem jasną świadomość, że istnieje ktoś większy i mocniejszy od niego. To bardzo piękne zachować dziecięcą ufność przez całe życie. (…) dzieci zwracają uwagę na szczegóły, uczą logicznie myśleć , zadają ciekawe pytania. (…) dziecko zdolne jest do zauważania tego co najprostsze. Uczy jak dostrzegać dobro na świecie.”

 

Janusz Korczak  (1878 – 1942)

Wychowawca, pedagog, lekarz, pisarz, publicysta, działacz społeczny, autor książek o Maciusiu i Kajtusiu, prekursor praw dziecka, opiekun dzieci. Dzieciom poświęcił całe swoje życie. Nie zostawił ich także, gdy przyszła godzina najcięższej, ostatecznej próby. Razem z 200 dziećmi z prowadzonego przez niego Domu Sierot dla dzieci żydowskich, zginął w komorze gazowej. Do końca trzymały go za ręce.

 

Dziecko nie może myśleć «jak dorosły», ale może dziecięco zastanawiać się nad poważnymi zagadnieniami dorosłych; brak wiedzy i doświadczenia zmusza je, by inaczej myślało. Dzielimy nieudolnie lata na mniej i więcej dojrzałe; nie ma niedojrzałego dziś, żadnej hierarchii wieku, żadnych wyższych i niższych rang bólu i radości, nadziei i zawodów. Gdy bawię się czy rozmawiam z dzieckiem – splotły się dwie dojrzałe chwile mojego i jego życia…

 

Nie biegaj, bo wpadniesz pod konie. Nie biegaj, bo się spocisz. Nie biegaj, bo się zabłocisz. Nie biegaj, bo mnie głowa boli (…) I cała potworna maszyna pracuje długie lata, by kruszyć wolę, miąć energię, spalać siłę dziecka na swąd.

 

Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil, łzawym wzrokiem nieraz patrzeć będzie na walkę anioła z szatanem, gdzie biały anioł tryumf odnosi.

 

JESPER JUUL (1948 – 2019)

Jeden z liderów przełomu we współczesnej pedagogiceJednym z jego wielkich osiągnięć jest odejście od wychowania autorytarnego, które przez długi czas panowało w wielu krajach. Autor podważył słuszność stosowania kar, przemocy fizycznej i psychicznej oraz zaprzeczył, jakoby bezwzględne posłuszeństwo dzieci było wartością nadrzędną. Wykorzystując swoje hipotezy, stworzył zupełnie nowy paradygmat wychowawczy, opierający się na zaufaniu do kompetencji, jakie naturalnie posiada każde dziecko.

Powtarzał często, że żadna metoda wychowawcza nie jest w stanie zastąpić autentycznej i głębokiej relacji dziecka z dorosłym. 

 

Każdy człowiek jest inny ‒ dotyczy to po równi dzieci i dorosłych ‒ i dlatego trzeba szukać takich sposobów okazywania miłości innym, żeby mogła być przez nich odbierana jako miłość.
Często się to nie udaje. Dlatego tak wiele par, które się kochają, nie potrafi żyć ze sobą razem. I dlatego też tak wielu rodziców, którzy naprawdę kochają swoje dzieci, codziennie je krzywdzi, mimo najlepszych i najczulszych intencji.
W związku dwojga dorosłych obie strony ponoszą jednakową odpowiedzialność za jakość wzajemnych relacji. Ale za jakość relacji z dzieckiem całkowitą odpowiedzialność ponosi wyłącznie strona dorosła.
To, co rodzice nazywają wychowaniem, nie przynosi żadnego efektu wychowawczego. Ich słowa wpadają dzieciom jednym uchem, a wypadają drugim. Wychowanie dzieci dokonuje się, jeśli można tak powiedzieć, między wierszami. Jak dzieci uczą się radzić sobie z konfliktami? No właśnie, obserwują, jak dorośli to robią. Nic nie pomogą napomnienia, że należy ze sobą rozmawiać grzecznie, skoro oni sami obrzucają się wyzwiskami. Dzieci nie robią tego, co im mówimy, one robią to, co my robimy.
Musimy nauczyć się panować nad swoim egoizmem, który wyraża się w jednostronnej koncentracji na pytaniu, czy jesteśmy dobrymi rodzicami. Zamiast tego powinniśmy uświadomić sobie, że dorośli i dzieci wzajemnie obdarowują się w życiu. Niebezpiecznie jest robić z dziecka „projekt”. Jest to równoznaczne z negacją jego indywidualności i godności. Wielu rodziców tak czyni, ponieważ zależy im na zapewnieniu mu lepszego dzieciństwa niż to, które sami mieli. To piękny cel, ale niejednokrotnie powoduje, że tracimy z oczu potrzeby, granice i cele naszego dziecka.

 

Jeśli bym chciał, to mógłby zawrzeć tu nie 8 a 800 cytatów tych twórców. Jednak ile spośród nich byś naprawdę zapamiętał? Warto co jakiś czas odkrywać nowe, powszechnie dostępne fragmenty lub po prostu zagłębić się w lekturę książek, opowiadań czy wierszy, które stworzyli. Każdy wyciągnie z nich lekcję dla siebie. Tak przecież często potrzebną nam, rodzicom.

 

______________________________________________

Jeśli spodobał się Tobie ten tekst, będę wdzięczny, jeśli:
UDOSTĘPNISZ ALBO POŚLESZ W ŚWIAT W INNY SPOSÓB 🙂
A jeśli jesteś tu pierwszy raz to wpadnij i zostaw lajka również na stronie na FB – KLIK !
Zapraszam do ostatnich wpisów

Rodzicu, TO minie! Czyli nadzieja dla młodych adeptów rodzicielstwa

 DLACZEGO PRAWDZIWY FACET NIE POWINIEN POMAGAĆ KOBIECIE PRZY DZIECKU?

MATKA – CZŁOWIEK Z ŻELAZA

ŻYCIE PRZED DZIECKIEM. 5 RZECZY ZA KTÓRYMI TĘSKNIĘ

 6 ZDAŃ, KTÓRE WARTO MÓWIĆ DZIECIOM

z ojcowskim pozdrowieniem!

 

 

Comments

comments

czytaj również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *